Arkivera
- mars 2014
Filosoferande om religion
   02 mar 2014, 18:50

+ februari 2014
Feed

Permanent Länkav GoldenGrowlithe » 02 mar 2014, 18:50 » Sett 2149 gånger » 1 kommentar

Jag gick runt och tänkte på religioner här om dagen. Om man läser gamla testamentet, så kan Gud förefalla mycket grym och rent av ond. Han skickar naturkatastrofer över människorna, skickar sitt folk ut i krig, och begär att man ska vara beredd att offra sin son till honom.
Men är Gud verkligen ond? Kan detta i verkligheten bero på missförstånd mellan honom och människorna? Kanske var det störningar i sändningarna från honom och ner på jorden, som gjorde att människorna missuppfattade honom. Eller så blev Gud förvirrad av människornas alla språk.

T.ex., Abraham var svenskspråkig (säger vi, för jag vet inte vilket språk han pratade på den tiden, och även om jag visste det skulle det inte vara något språk jag kan. :P ), och Gud råkar tala till honom på engelska. "Abraham, I offer you the land of Israel, you will go to...", och Abraham tänker. "Hmm, vad sade han? 'Offer' sade han. Ska jag of...

[ Läs mer ]
Senast redigerad av GoldenGrowlithe 02 mar 2014, 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Permanent Länkav GoldenGrowlithe » 07 feb 2014, 15:41 » Sett 2260 gånger » 2 kommentarer

De nordiska språken är så pass lika så att vi i Sverige och Danmark kan prata våra egna språk, och fortfarande förstå varandra. Detta tycker jag är en fantastisk möjlighet som vi ska ta vara på - men därmed inte sagt att kommunikationen alltid går smärtfritt. Det finns förvånansvärt många ord som vi tror att vi förstår, men som liksom finns där för att lura oss; false friends.
Jag har samlat ihop lite som jag tänkte dela med mig av.

da. bryder mig ikke om =/= sv. bryr mig inte om
da. bryder mig ikke om = sv. jag tycker inte om
sv. bryr mig inte om = da. jeg er ligeglad

da. straks =/= sv. strax
da. straks = sv. genast
sv. strax ≈ da. snart

da. by[/i:2...

[ Läs mer ]
Senast redigerad av GoldenGrowlithe 01 dec 2014, 22:53, redigerad totalt 7 gånger.